divendres, 16 d’octubre del 2009

El tren de la vergonya

Avui us vull parlar d'una de les desgràcies ferroviàries més gran del nostre país: la línia Barcelona - Puigcerdà. De bones a primeres no us semblarà un trajecte gaire important, però la veritat és que uneix quatre capitals comarcals de Catalunya: Granollers, Vic, Ripoll i Puigcerdà. Fins i tot és una línia internacional, ja que el tren creua la injusta frontera ceretana per fer la conexió amb els ferrocarrils francesos, a La Tor de Querol.



Entre Barcelona i Puigcerdà hi ha una distància aproximada de 170 quilòmetres, però sapigueu que si voleu realitzar aquest trajecte en tren us costarà 3 hores de viatge (sense comptar els habituals retrassos). Últimament hi han hagut obres al llarg del traçat per millorar-ne les ancestrals condicions, però aquestes no redueixen gaire el temps del trajecte. A més, han tingut la poca vergonya de canviar els trens que cobreixen aquest servei. Abans aquesta línia era considerada de Mitja Distància i els trens eren adaptats a les circumstàncies, amb seients esponjosos i còmodes. Ara ho han englobat tot com a servei de Rodalies i, conseqüentment, els trens que pugen a Puigcerdà són els mateixos que abans feien el servei fins a Vic. Són les mateixes unitats 447 que hi han a la línia de Rodalies de Manresa, amb seients durs com una pedra i espai interior destinat a dur passatgers a peu dret. Si el trajecte de Manresa a Barcelona amb aquests trens dura una hora i mitja i acabem amb el cul quadrat, imagineu-vos estar tres hores a dins d'aquestes andròmines!!!
Jo sempre li he vist una utilitat molt gran a aquest tren per acostar els esquiadors a les estacions d'esquí, ja que té una parada a Ribes de Freser (per anar a Núria en cremallera) i una altra a La Molina. A La Molina hi havia hagut antigament un telecadira que unia el barri de l'estació amb les pistes, que tornaria a tenir raó de ser si el tren fos ràpid i eficient. Si agafessim la correspondència amb els ferrocarrils francesos (SNCF) també podríem arribar en tren a les estacions d'esquí de Portet-Puymorens i Ax-les-Thermes. Si es realitzés una important inversió de diners per escurçar el temps del trajecte, seria factible poder sortir en tren des de Barcelona per anar a esquiar. Us imagineu la gent calçada amb botes i esquís a l'Estació de Sants?

De vegades m'agrada somiar en un ferrocarril digne i una societat més cívica i sostenible.

Per cert, aprofito l'avinentesa de parlar de trens per anunciar-vos que he creat un nou blog dedicat exclusivament al món del ferrocarril: http://trenpassio.blogspot.com/ Els trens són una afició molt desconeguda i incompresa en el nostre país, per això tinc ganes de donar-la a coneixer. Un altre tema serà veure com collons portaré al dia els tres blogs que tinc en marxa actualment. Quina feinada!!!