dimarts, 17 de febrer del 2009

El concepte tram-tren

Fa unes setmanes vaig llegir un article al Regió7 que tractava d'una proposta del Govern d'utilitzar un tramvia a Manresa, que alhora servís per comunicar-se amb poblacions del nord de la comarca a través de les actuals vies dels trens miners de Súria i Sallent. Sembla una idea bastant sonada però ja fa molts anys que s'està implantant amb èxit a Europa: és el concepte tram-tren. Tal com el seu nom indica, el tram-tren consisteix en un tramvia que recorre els carrers d'una ciutat però que s'uneix a les vies del ferrocarril convencional per poder donar servei a les poblacions o barris dels afores. Dit més fàcil: un tramvia utilitzat com a tren de rodalies. D'aquesta manera s'eviten els transbordaments d'un vehicle a un altre i s'estalvia material ferroviari.

La ciutat pionera on es va crear aquest sistema és la població alemanya de Karlsruhe, l'any 1992, on el tramvia de la ciutat agafa les vies de la Deutsche Bahn per servir de transport els pobles de tota la comarca. A Alemanya han seguit implantant aquest sistema les ciutats de Nordhausen, Saarbrücken i Kassel, entre d'altres. A França existeix el tram-tren de Paris i s'està realitzant el de la població alsaciana de Mulhouse. Espanya no està al marge d'aquest sistema i ja està en marxa un tram-tren que uneix la ciutat d'Alacant amb Benidorm i Dènia.

Aquest sistema de transport és altament eficaç, però també altament inviable si ho volem aplicar a Manresa. Espanya (i aquí incloc Catalunya) forma part de la Comunitat Europea, però la nostra societat no disposa d'unes qualitats europees que són bàsiques pel bon funcionament dels tramvies: l'educació i el respecte. Si en una ciutat cosmopolita com Barcelona ja hi van haver una pila de merders pel fet de conviure amb el tramvia, la caòtica circulació manresana no pot suportar de cap manera la presència d'un d'aquests vehicles. El que és més viable seria muntar un servei d'automotriu diesel que utilitzés les infrautilitzades vies dels trens miners. D'aquesta manera es crearien dues línies de tren:
- Línia del Cardener: Manresa, Parc de l'Agulla, Pineda de Bages, Presó dels Lledoners, Callús, Súria.
- Línia del Llobregat: Manresa, Parc de l'Agulla, Pineda de Bages, Ampans, Santpedor, Sallent.

També vaig llegir al Regió7, que es volia estudiar la proposta de fer un metro a Manresa. Doncs aquesta idea encara és més absurda que la del tramvia, ja que suposa una inversió molt superior a la quantitat de passatgers que utilitzarien (o amortitzarien) aquest servei, pel fet de tenir una àrea de cobertura massa limitada.

2 comentaris:

PERNILET ha dit...

Germanet meu... ets un friki xaval!! Però està molt bé la teva reflexió tram-tren. A vegades penso que et desconec.

D'altra banda, vull mostrar el meu descont envers a la teva enquesta. De fet, l'enquesta en si és força original. Tinc un company de feina que hi ha deixat el vot! però sento que jo no puc participar-hi perquè es tracta d'una pregunta molt sexista. No l'has plantejat pels dos sexes. En el cas de les dones (en general) fem servir els dits, més que la mà (clar que alguna potser, avui en dia se'n fan moltes de guarrades).

Per tant, proposo que la següent enquesta la facis destinada a les dones afegint la opció "vibrador".

Bé, germanet, gràcies per brindar-nos la possibilitat de tornar a disfrutar de les teves cagades.

Pordiosero ha dit...

Si ho diu Regio7 no deu ser pas veritat, o deu ser un projecte que no ha estat ni aprovat.

Realment estaría molt bé. Pero Manresa no està preparada, tampoc els bagencs estem preparats per anar amb tren a Manresa.